עצות לויסות האור

מאז ומעולם ויסות האור הייתה פעולה הכרחית לחיי היום יום. היא מקלה על ביצוע הפעולות השונות בבית ואף יותר מכך – היא תורמת להנאה מהן, הרי אין יותר מתסכל מצפייה בטלוויזיה כשאור החלון משתקף דרך המסך ומסתיר את המתרחש. על מנת למנוע בעיות מסוג זה עלינו לווסת את אור השמש הנכנס דרך החלון. וויסות באמצעות וילונות פורס בפנינו אינספור גווני תאורה וכולל בתוכו את אופציית הויסות המלא, אשר תבטיח לנו שינת צהריים בחשכה מוחלטת.

אם כן, ויסות אור הינה אופצית השליטה בכמות האור הנכנסת. שליטה זו טומנת בתוכה יתרונות הן מבחינה דקורטיבית והן מבחינה פרקטית. אם נסתכל על הצד העיצובי, כדאי לדעת חוק חשוב בעיצוב פנים הבית – תאורה נכונה מקנה לדירה מראה יוקרתי. באמצעות וויסות האור נוכל להקנות לביתנו את גוון התאורה המתאים בכל שעה ביום.

מדובר כאן ביתרון גדול אשר יקנה לבית מראה נעים ומזמין, בעת אירוח אורחים או בזמן מנוחת הצהריים, למשל.
מבחינה פרקטית, פעולות שונות דורשות רמות תאורה שונות. למשל, את ארוחת הצהריים נעדיף לאכול באור מלא יחסית, כך שנוכל לראות את האוכל ולהנות ממנו, אך לשם שימוש בטאבלט או עבודה במחשב הנייד – נעדיף אור מהומם יחסית, כזה שימנע מהאור להשתקף דרך המסך. ויסות האור מקנה לנו את האפשרות לשלוט ברמת התאורה בחדר.

ויסות חלקי

את ויסות האור נהוג לחלק לשתי קטגוריות: ויסות אור חלקי וויסות אור מלא. ויסות אור חלקי, כשמו כן הוא – מווסת את האור בצורה חלקית, ולמעשה מאפשר לנו לשלוט בעצמת האור הנכנסת דרך החלון. באמצעות וילונות יעודיים נוכל לווסת את האור לאינספור גוונים ובכך לשלוט באווירה הרצויה.

ויסות מלא

ויסות מלא הינה למעשה חסימה מלאה של האור הנכנס לחדר. אופציה זו מאפשרת לנו פעולות רבות כמו למשל: לישון שינת צהריים בחשכה מוחלטת, לראות סרט בשעות האור או להשתמש במחשב הנייד מבלי החזר אור מהחלון.

שליטה ברמות הויסות וגובה הווילון

שליטה ברמות הויסות מתאפשרת באמצעות מספר אלמנטים. צפיפות סיבי הבד למשל, תשפיע באופן ישיר על עצמת התאורה בחדר. אלמנט נוסף הינו משחק בין זוויות הוילון (בוילונות כמו וילון זברה או וילון "בנקים" המאפיין משרדים רבים), פתיחה וסגירה של זוויות הוילון מאפשר אינספור גווני תאורה. קביעת גובה הוילון, המתאפשרת בעיקר בוילונות גלילה, כמו וילון ונציאני למשל, משפיעה רבות על עצמת האור בחדר ומעניקה לנו את האפשרות לצפות בנוף הנשקף מהחלון או המרפסת מבלי להסתנוור מקרני השמש.

סוגי וילונות

למעשה, כל הוילונות מספקים רמה כזו או אחרת של ויסות אור. וילונות רינגים (הנתלים באמצעות טבעות ממוט או מסילה) למשל מספקים ויסות אור במידה כמעט קבועה, לפי צפיפות סיבי הבד. בעבר נהוג היה להשתמש בבדים כבדים אשר חסמו לגמרי את האור וסיפקו לבית אווירה ויקטוריאנית, אך כיום נהוג לתלות בדים קלים שיוצרים אווירה רעננה. השליטה בוויסות האור בוילונות מסוג זה יהיה בהסתה ימינה או שמאלה. סוגי הוילונות אשר מאפשרים שליטה מלאה בויסות האור ולמעשה אינספור גווני תאורה הינם וילונות הגלילה השונים. וילונות כמו וילון זברה, וילון ונציאני ווילון הסאן סטריפ. לוילונות אלה יתרון משמעותי, הם נגללים מלמעלה למטה ומאפשרים את קביעת גובה הוילון – אשר מונע סינוור ומספק הגנה מקרני השמש.

בשורה התחתונה

ויסות האור הינו דבר הכרחי לקיום חיי היום יום בבית. בעזרת משחק עם רמות התאורה נוכל לבצע את הפעולות השונות בבית בנוחות ולעצב את האווירה המתאימה לכך. הוילונות מספקים לנו שליטה מיטבית בעצמות ובגווני התאורה, מעצבים את החדר ביופיים החיצוני ומאפשרים לנו ויסות אור חלקי או מלא, כאוות נפשנו.